A ma vásárolható üzleti szoftverek többségénél (így a Business Central esetében is) rendkívül könnyű elveszni a gyártók által kínált üzemeltetési modellek között. Összegyűjtöttük tehát azokat a fogalmakat, amelyek segítenek megkülönböztetni, és kiválasztani a számodra leginkább megfelelő megoldást, és bemutatjuk, hogy milyen lehetőségek közül választhatsz a Business Central esetében.
Hogyan oszlanak meg a felelősségi körök?
Ahhoz, hogy egy szoftvert működésre bírj, mindig szükséged lesz egy olyan számítógépre, amely képes az adott szoftvert futtatni. Egy komolyabb szoftver viszont olyan számítási és tároló kapacitást igényel, amely meghaladja a személyes felhasználású PC-k teljesítményét, vagy éppen folyamatos hálózati hozzáférést és futást igényelnek. Éppen ezért, ezeket a szoftvereket speciális szervereken futtatjuk. Ezen tároljuk és dolgozzuk fel a nagy mennyiségű adatot, és ehhez kapcsolódnak a felhasználók, amikor valamilyen információt szeretnének kinyerni az informatikai rendszerükből. A szerver fenntartásának, üzemeltetésének rengeteg összetevője van, és az üzemeltetési modellek az alapján különböztetők meg, hogy mely összetevőket kell a felhasználónak biztosítania, és melyeket bízzák egy beszállítóra. Az ERP rendszerek esetében majd lesz némi különbség, de erről majd később mesélünk.
Az IT szakma jelenleg az alábbi szolgáltatás-modelleket különíti el. Eszerint a hagyományos modell szerint minden, a szoftverhez kapcsolódó teendő a felhasználó vállát nyomja, míg a SaaS esetében (ahogy a neve is mutatja) a teljes szoftvert szolgáltatásként nyújtja a beszállító, azaz annak karbantartásával üzemeltetésével a felhasználónak egyáltalán nem kell foglalkoznia.
Nagyításhoz kattints a képre!
A két végpont könnyedén megkülönböztethető, ha az on-premise esetén egy PC-re telepített alkalmazásra gondolsz, a SaaS esetén pedig például a Google Drive szolgáltatásra. Az első esetben a te felelősséged a számítási kapacitás, a futtatási környezet, az adatok tárolásának helyének biztosítása, míg a Google Drive esetében csak egy böngészőre van szükséged a felhőben futó rendszerhez való csatlakozáshoz. A két köztes lépcső pedig az IaaS és a PaaS, amelyek esetében az infrastruktúrát (IaaS), vagy akár a teljes futtató környezetet (PaaS) egy külső szolgáltató biztosítja számodra.
Nézzünk egy hétköznapi példát (Pizza as a Service)
Nézzünk meg egy hétköznapi példát is arra, hogy miként képzelhetjük el ezeket az üzemeltetési modelleket. A mi kedvenc analógiánk a „Pizza as a Service” modell. Nézzük meg, hogyan illeszthető az IT világába.
Ahhoz, hogy pizzát tudj enni, szükséged lesz néhány tényezőre (ahogyan a szoftver futtatásához is). Annak függvényében, hogy mi az, amit neked kell biztosítanod, és mi az amit szolgáltatásként vásárolhatsz meg, több lehetőséged is van a pizza elfogyasztására. Az otthon készített, „földi” pizzád esetében mindent neked kell beszerezned, míg az éttermi látogatásnál csak bemész, megeszed az elkészült pizzát, és eljössz. Az allegória egyetlen hibája, ami esetünkben pozitívum, hogy az ERP rendszerek esetében egyáltalán nem biztos, hogy a nagyobb szolgáltatási szint magasabb költséget is jelent. A szoftveres „éttermi” élményt – azaz, hogy a szoftver üzemeltetéséhez szükséges teljes infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését a szolgáltató intézi – sokszor alacsonyabb árszínvonal mellett kaphatod meg. Ennek oka, hogy a házon belüli üzemeltetésnek rengeteg rejtett költsége lehet: az üzemeltető szakember bére, a szerverpark beruházási költségei, karbantartása, a szükséges szoftverek, fizikai és IT biztonsági kialakítás, hűtés, stb.
Nagyításhoz kattints a képre!
A fenti iskolai példa alkalmazása a Microsoft Business Centralra
A Microsoft Dynamics 365 Business Central esetében, a fentiekhez képest egy újabb tényező a Microsoft Partner, amilyen a MultiSoft is. A MultiSoft ugyanis bizonyos feladatokat minden esetben (így on-premise Business Central esetében is) átvállal a felhasználótól. Ilyen az alkalmazás üzemeltetése, és az adatbázis felépítése.
Ha pedig felhős megoldásban gondolkozol, akkor is több lehetőséged van:
- A MultiSoft saját felhőjében futtatott, alapvetően on-premise licencel rendelkező Business Central-t választasz (PaaS)
Ebben az esetben az infrastruktúra, valamint az alkalmazás üzemeltetését is a MultiSoft végzi el helyetted. Ez a megoldás talán a Platform as a Service üzemeltetésre hasonlít legjobban - Business Central SaaS esetében pedig egy speciális SaaS licenct vásárolva
Ebben az esetben a Microsoft végzi a teljes üzemeltetést, kivéve az alkalmazás és az adatkezelés karbantartását, amely a MultiSoft kezében marad.
Nagyításhoz kattints a képre!
Melyiket érdemes választanod?
On-premise (földi) Business Central
Előnyök:
Előfizetéses és egyszeri díjas Business Central licenc is elérhető
Nagyobb kontroll a szerverpark összetevőin
Hátrányok:
Alacsonyabb kiberbiztonság
Bizonyos funkciók csak a Business Central SaaS verzióban érhetők el
Szerverkarbantartás és csereköltségek
Szerverüzemeltetés emberi erőforrás igénye
Nagyobb kitettség a szerver leállásával, kimaradásával szemben
A szerver számítási kapacitásának növeléséhez tárgyi eszköz beszerzésére van szükség
Felhős Business Central a MultiSoft felhőjében üzemeltetve
Előnyök:
A szerverek üzemeltetését a MultiSoft elvégzi helyetted
A szerver számítási kapacitása igény szerint növelhető/csökkenthető
A szolgáltatáskimaradás esélye minimális
Rendkívül jó kiberbiztonság (az Azure biztonsági előírásainak köszönhetően)
Előfizetéses és egyszeri díjas Business Central licenc is elérhető
Hátrányok:
-
A speciálisan Business Central SaaS-ra kiadott funkciók nem érhetőek el
Business Central SaaS
Előnyök:
A szerverek üzemeltetését a Microsoft elvégzi helyetted
Rendkívül jó kiberbiztonság (az Azure biztonsági előírásainak köszönhetően)
A szolgáltatáskimaradás esélye minimális
A szerver számítási kapacitása igény szerint növelhető/csökkenthető
Elérhetők a Business Central SaaS exkluzív funkciói is
Hátrányok:
Kizárólag előfizetéses licenc vásárolható