A Microsoft Dynamics Business Centralhoz évente kétszer érkezik új verzió a Microsofttól.
Knipfer Tibor, senior konzulensünk segítségével ismét összegyűjtöttük az október elején kiadott verzió újdonságait, és kiemeltük a legérdekesebb funkciókat.
Business Central 2023 wave 2 újdonságai
2023 Wave 2 frissítések:
Realizált árfolyamkülönbözettel rendelkező vevői és szállítói tételek sztornírozása is elvégezhetővé vált
A hibás adatrögzítés miatt keletkezett tételek korrekciója leegyszerűsödött. Mostantól olyan fizetési tételek sztornírozását is elvégezhetjük, amelyek átértékelt devizás szállítói vagy vevői folyószámlatételekhez kapcsolódnak.
Felosztási számlák a főkönyvben költségek vagy bevételek egyszerű szétbontásához
A kontírozási munkát egy előre beállítható felosztási funkció teszi hatékonyabbá. Beállíthatjuk a tranzakciók költségeinek vagy bevételeinek szétbontását a bizonylatsorokon és több könyvelési naplóban.
A felosztási kulcsok lehetnek:
- rögzített értékek, pl.: 70/30 megoszlás két főkönyvi számla vagy két dimenzió között
- változó értékek, amikor is a megosztás más főkönyvi számlák vagy statisztikai mutatószámok egyenlegétől/forgalmától függ
Vevői folyószámlakivonat csak nyitott tételekkel
Lekérhetjük a kimutatást választhatóan, csak a nyitott tételekre, amely így kizárólag az időszakban nyitott tranzakciókat mutatja, figyelmen kívül hagyva az időszak vége után könyvelt tételeket.
Eltérő főkönyvi számlák használata követeléseken, kötelezettségeken
Előfordulhat, hogy a vevő/szállító folyószámlára könyvelt tételeket a beállított szokásos főkönyvi számlától eltérő számlára kell könyvelni, például behajthatatlan követelés esetén.
A beállításoknál most már engedélyezhetjük ezt, továbbá meghatározhatjuk, hogy egy adott könyvelési csoportot milyen másik könyvelési csoportra lehet módosítani, ezáltal a hibás adatbevitel lehetősége is csökkenthető.
Cikkváltozatok zárolása
Az új verzióban a cikkekhez hasonlóan a használaton kívüli változatokat is kizárhatjuk eladási, beszerzési tranzakciókból, vagy minden mozgásból.
Különféle raktári műveletek konfigurálása
A Business Central továbbfejlesztése lehetővé teszi a bejövő, kimenő és belső raktározási munkafolyamatok egyenkénti konfigurálását.
Például a termékek kiszállítása raktári szállítóleveleken történik, de a gyártási vagy összeállítási rendelések anyagkiadását egyszerűbb készletmozgásokon szeretnénk elvégezni.
Cikknaplók és raktári munkalapok szerkesztése az Excel programban
Az adatok Excel-ben történő módosítása kedvelt funkció a felhasználók körében, mert a módosítások elvégzését rendkívül megkönnyíti. Ezentúl ezzel a lehetőséggel a különböző cikknaplókon és munkalapokon is élhetünk.
Pl.: Átsorolási napló, leltárnapló, felhasználási napló, igénylési munkalap, tervezési munkalap, raktárhely tartalma.
Könnyebb navigálás a rendelések, szállítások és számlák között
A rendelések szállításait és beérkezéseit, valamint számláit rugalmasan kezelhetjük a rendszerben.
Például a szállításokat könyvelhetjük egyszerre és több részletben is a rendelésből, vagy raktári szállítólevélről.
Ugyanez igaz a számlákra is, lehet rendelésenként könyvelni, vagy több szállítólevelet összegyűjtve egy számlából.
A feldolgozási módszertől függetlenül most már könnyebben elérhetjük ezeket a bizonylatokat.
- eladási rendelésen lefúrhatunk a szállított mennyiség és számlázott mennyiség mezőkben
- beszerzési rendelésen lefúrhatunk a beérkezett mennyiség és számlázott mennyiség mezőkben
- eladási visszárurendelésen lefúrhatunk a beérkezett visszáru mennyisége és számlázott mennyiség mezőkben
- beszerzési visszárurendelésen lefúrhatunk a szállított visszáru mennyisége és számlázott mennyiség mezőkben
Ezen kívül könyvelt eladási/beszerzési számlánál a rendelési számot is tölti a rendszer, ha az összes sor ugyanarról a rendelésből származik.
Vonalkódok nyomtatása és beolvasása
Vonalkódnyomtatási lehetőséggel bővültek az alábbi képernyők:
- Cikk-karton és cikklista
Cikkszám, megnevezés és GTIN 1D és 2D vonalkódokkal
- Cikkhivatkozás és cikkhivatkozások listája
cikkszám, megnevezés, mértékegység és hivatkozási szám 1D és 2D vonalkódokkal
- Adagszám információ és sorozatszám információ
cikkszám, megnevezés, mértékegység és adag-/sorozatszám 1D és 2D vonalkódokkal
Vonalkód beolvasása mobiltelefonos kliensen az eszköz kamerájával:
Számos képernyőn megjelenik a vonalkódolvasás ikonja az adagszám, sorozatszám vagy csomagszám után.
Rákattintva megkezdődik a vonalkód beolvasása és a beolvasott kódot a rendszer beírja a mezőbe, valamint a fókuszt a következő beviteli mezőre helyezi.
Ez a lehetőség mind iOS, mind Android platformokon rendelkezésre áll.
Készlet rendelkezésre állásának ellenőrzése
A Business Central újdonságai közé tartozik a foglalási munkalap, ami segítséget nyújt a bejövő áruk tömeges lefoglalásában, ezzel biztosítva azt, hogy az értékesítésre vagy gyártásra rendelkezésre álljanak a szükséges cikkek.
Az igények beolvasása művelettel kérhetjük le a megfelelő rendeléseket.
Lehetőség van cikkszámra, dátumra, illetve az igény típusára szűrőket megadni.
A beolvasás után gombnyomással elvégezhetjük az aktuális készlet lefoglalását, mégpedig két alapértelmezett módszerrel.
- alap: foglalás elvégzése, ha minden igény maradéktalanul teljesíthető, elégtelen készletmennyiség esetén kézi foglalás szükséges.
- egyenlően: minden igény egyenlően részesül a készletmennyiségből. Pl.: adott két rendelés 10 és 7 db. Készleten lévő mennyiség 12 db. Mindkét igény kap 6 db-ot.
A foglalási állapotok most már megjelennek a rendeléseken is. Például eladási rendelés részleteinél:
Könyvelési dátum módosításának hatása a bizonylatdátumra
Korábbi verziókban a könyvelési dátum módosításakor a beírt értékkel frissült a bizonylatdátum is.
Mostantól ez a működés igény szerint ki- vagy bekapcsolható.
Készlet és raktárkezelési funkciók kényelmesebb használata
Az alábbi továbbfejlesztéseket találjuk ebben a témakörben
- raktári alkalmazott létrehozásának javaslata saját felhasználóra
- cikknaplóba raktárhely tartalmának beolvasása
- katalóguscikk konvertálásánál cikksablonok használata
- cikk-követési képernyő bezárásánál figyelmeztetés 0 mennyiség esetén
- raktárhely keresési listán a raktárhely neve is megjelenik
- könyvelési előnézet működik a több forrásbizonylatot tartalmazó raktári beérkezésen és szállítólevélen is
- a darabjegyzék sorok felbontása funkció használható már átadási rendelés is
Irányított eltárolás/kiszedés javaslatainak használata alapvető raktári konfigurációnál
A korábban csak speciális raktári konfigurációhoz elérhető funkciókat használhatunk a megfelelő raktárhely javaslatához.
Ezek az alábbiak:
- eltárolási sablon
- raktárhely prioritása
- rögzített raktárhelyek minimum és maximum mennyiségei
Rejtett mezők megjelenítése lapokon
Több felhasználó is hozzáférhet a vevőkartonhoz és módosíthatja is az azon szereplő adatokat.
Jó lenne lehet tudni, hogy ki volt az utolsó felhasználó, aki megváltoztatta a vevőt és mikor. Jelenleg ezek az információk rejtett mezőkben találhatók, és csak a Lap vizsgálata funkcióval, vagy a változásnaplóban beállított mezők megfigyelésével tekinthetjük meg.
Az új verzióban most már a szerepkör testreszabásával ezeket a rejtett táblamezőket is megjeleníthetjük a képernyőn csak olvasható módon.
A mezők szerkesztésének tiltása szerepkörök esetén
Meghatározott szerepkörök (profilok) felhasználói nem szerkeszthetik a rekordok vagy dokumentumok egyes mezőit.
Például a vevőkartonon szereplő Üzletkötő kódot senki nem módosíthatja, akinek a munkaköre értékesítési munkatárs.
Mostantól a szerepkör (profil) testreszabásának segítségével a mező szerkesztése zárolható a szerepkörhöz rendelt felhasználók számára, így nincs szükség fejlesztésre.
Rekord részleteinek megtekintése közvetlenül a keresési listáról
Korábban csak több kattintással lehetett elérni egy értékesítési rendelés sorából a kiválasztott cikk kartonját.
Az új verzióban a keresési listára felvett Részletek megjelenítése művelettel közvetlen hozzáférést kapunk a kapcsolódó rekordokhoz.
Többfeladatos munkavégzésnél böngészőlapok megkülönböztetése
Többlapos böngészésnél most már mindegyik lap elnevezése egyértelmű és világos. A lista-, karton- és bizonylatlapok neve az aktuális rekordot vagy lapot mutatja, függetlenül attól, hogyan léptünk az adott képernyőre. Az olvashatóság javítása érdekében csak a lap neve szerepel, a termék teljes márkajelzése vagy a lap szerkesztési állapota már nem, illetve a cég (jelvény) elnevezése is szerepel, ha megadtuk.
Szeretnél elsőként értesülni hasonló tartalmakról?
Ne felejts el feliratkozni hírlevelünkre! Élen járunk a technológiai fejlesztések követésében és szeretünk iránymutatást adni a Microsoft-megoldások újításairól, valamint azok megfelelő beállításáról.
Keresd szakértő kollégáinkat bátran kérdéseiddel kapcsolatban!